Organizacja pracy - jak mieć więcej czasu przed świętami?

Zła organizacja czasu może sprawić, że będziesz mieć więcej pracy przed świętami. W niektórych zawodach „wyrobienie się” pozwala dostać więcej wolnego albo wręcz uniknąć nadgodzin.

1. Zaplanuj sobie pracę


Dobry plan to podstawa. Jasne jest, że nie zaplanujesz wszystkiego z miesięcznym wyprzedzeniem, ale na tydzień do przodu uda Ci się ustalić najważniejsze rzeczy. Wyobraź sobie, że masz do skończenia dany projekt (nieważne co by to było). Rozpisz jego wykonanie na etapy, pozostawiając między nimi trochę czasu na przerwy i niespodziewane sytuacje. Najtrudniejsze rzeczy zaplanuj na początek tygodnia (wtedy masz najwięcej energii) albo na początek dnia pracy.

2. Stosuj się do planu

Oczywiście samo zaplanowanie nie wystarczy, musisz się jeszcze trzymać swojego planu. Kalendarz powinien stać się Twoim przyjacielem. Staraj się nie rezygnować z najważniejszych elementów planu ani nie przekładać ich na później. Modyfikuj tylko mniej znaczące kwestie. Pamiętaj o zasadzie Pareta (20% Twojego czasu pozwala Ci wykonać 80% zadań).

3. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę

Najgorsze, co możesz zrobić, to odwlekać. Jeżeli choćby miesiąc przed świętami, zaczniesz zwalniać tempa, później możesz tego nie nadrobić. Termin będzie Cię gonił, a Ty możesz zapomnieć o luźniejszym okresie przed świętami. Jeżeli w pracy będą jakieś zaległości, to nie licz na to, że szef przymknie na to oko i pozwoli Ci wyjść wcześniej. Nie pomogą żadne zapewnienia o konieczności sprzątania czy lepienia pierogów.

4. Rób przerwy w pracy

Jeśli chcesz pracować efektywniej, to musisz pamiętać o przerwach. Nigdy nie uda Ci się nadrobić z pracą, jeżeli nie zostawisz sobie odpowiedniego czasu na odpoczynek. Nawet krótkie przerwy pozwalają pracować wydajniej i dzięki temu w krótszym czasie jesteś w stanie zrobić po prostu więcej.

5. Pamiętaj o asertywności

Czasami dajemy się wykorzystywać w pracy. Zostajemy po godzinach, chociaż nie musimy. Bierzemy na siebie czyjeś zadania, wykonujemy coś, co leży poza zakresem naszych obowiązków. Można przez to stracić naprawdę dużo czasu. Jeśli nauczysz się mówić NIE, przestaniesz pracować za kogoś i robić rzeczy, za które nikt Ci nie płaci.

6. Zrób więcej w krótszym czasie


Dobra organizacja czasu to podstawa, ale nie chodzi tylko o sam plan. Ważne jest też to, czy pracujesz wydajnie. Piąta przerwa na kawę, godzina spędzona na Facebooku, przedłużony lunch, ploteczki ze współpracownikami. Nawet nie wiesz, ile czasu możesz przy tym tracić. Takie niewinne grzeszki doprowadzają do przesunięcia terminów, a tym samym do tego, że zamiast mieć więcej czasu, masz go mniej.

7. Utrzymuj porządek w swoim otoczeniu

W bałaganie źle się myśli i nie można niczego znaleźć. Dlatego też staraj się, by wokół Ciebie wszystko miało swoje miejsce. Sterty piętrzących się papierów, porozrzucane narzędzia – to naprawdę nie służy wydajności. Tam, gdzie jest porządek, pracuje się szybciej, a na odpoczynek i tak zostaje więcej czasu. Jeśli tylko możesz, postaraj się, by Twoje otoczenie było możliwie minimalistyczne.

Grupa Wadwicz

Od ponad 25 lat wspieramy naszych Klientów w nowoczesnym zarządzaniu pracownikami i efektywnym budowaniu długoterminowych planów zatrudnienia. Dzięki usługom pracy tymczasowej polepszamy procesy zarządzania płynnością zatrudnienia.

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać aktualne wiadomości i raporty z rynku pracy, przydatne porady ekspertów oraz wybrane oferty pracy, zapisz się do naszego newslettera, a dowiesz się
o tym jako pierwszy.

Copyright by Grupa Wadwicz